torsdag 2 juli 2015

DET FINNS FLER ÄN TVÅ KÖNSIDENTITETER!

Det går inte att se på en människa vilket kön den har. Kanske har inte personen bredvid dig något kön alls. Från vår första dag i livet inordnas vi i en tvåkönsmodell. I den modellen kan vi bara vara man eller kvinna. För vissa av oss är det något vi inte tänker på så ofta. För andra är varje jävla dag en ständig påminnelse om att vårt så kallade juridiska kön inte överensstämmer med vår könsidentitet.

När könsnormer överskrids kan det leda till mer eller midre hotfulla eller kränkande reaktioner, okunniga yttranden, öppet verbalt eller fyskiskt våld.

Transpersoner har ofta erfarenhet av att känna skam. Skam är en konsekvens av hur vi gör normer, inte av individens agerande eller hur en person är.

Jag är demigirl och queer. Jag är trans. 

Demigil/Demiboy är att man inte identifierar sig 100% som könet 

man blev tilldelat till födseln. 

Alltså Demigirl: Identifierar sig som kvinna men inte till 100%

Demiboy: Identifierar sig som man men inte till 100%







10 kommentarer:

  1. oj, visste faktiskt inte att det fanns (eller iaf fanns ord för) så pass många olika könsidentiteter..! Man, kvinna, trans, könlös t.ex. är jag absolut bekant med, men hittade mycket nytt här! :) Man brukar ju ibland prata om att vissa är pojkflickor t.ex. (men att personen anser sig vara en flicka i grunden, bara med en hel del enligt samhället mera "pojkiga" personlighetsdrag), platsar dessa i själva verket in i nån av ovannämnda kategorier?

    Undrar hur många som i praktiken ens är 100% kvinnlig eller manlig (enligt samhällets syn på vad som definierar kvinnligt och manligt då) - själv identifierar jag ju mig som kvinna kort och gott, men klart det finns vissa situationer då jag anser mig tänka/agera mera "manligt" än "kvinnligt".

    Jag skulle gärna veta mera om dessa olika identiteter, kanske speciellt demigirl och hur du upplever din egna könsidentitet (på vilket sätt känner du dig inte 100% kvinna, kan du peka på specifika saker? Kan du uppskatta hur många procent "manlighet" du tycker du har i dig, eller kan man alls tänka så?)

    Jag gillar ju inte riktigt detdär med 100% hit och dit, tror inte att någon är 100% varken det ena eller andra, så tänker jag med sexuell läggning också - vem är egentligen 100,00% homo eller hetero, inte kan väl världen vara så svart och vit?? Nog tror jag att alla heteron har iallafall 1% homosexualitet i sig och vice versa, sen har vissa mer och andra mindre. Har man bara t.ex. 1% homo i sig så kanske man dock aldrig beaktar de känslorna eftersom de är så pass osynliga ändå, och därför aldrig är riktigt medveten om att man skulle ha dendär 1%en i sig. Förstår du min tankegång, eller är det bara jag som är för filosofisk? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns oändligt med kön och oändligt med olika identiteter. Det går inte att räkna. Det heter inte könlös utan ickebinär.
      Det finns egentligen inget som är pojkigt/flickigt enligt mig, sluta köna allt. Sluta köna kläder t.ex.
      Ska försöka ta till mig ett inlägg om olika könsidentiter m.m men just nu orkar jag inte.

      Radera
  2. Ja, det finns ju snopp och snippa, alltså två kön. Sen har människor skapat sina egna (ursäkta mig, men) konstiga blandningar. Så enligt mig, och typ 99% av världen, finns det alltså bara två kön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt transfobisk vider dra bara härifrån, jag tål inte transfober eller homofober och ska du komma med sådan skit är det bara att DRA härifrån!

      Radera
  3. Alltså anonym som skrivit innan mig, hoppas du trampar på en legobit. Lämna tf åt de som har erfarenhet och lär dig något istället för att uttrycka dig transfobiskt.

    Hurra för detta inlägg, du är bäst. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina! Du är bäst!!

      Radera
  4. Anonym: du är en väldigt trångsynt jävel! Läs på innan du pratar nästa gång! Ingen orkar höra på en obeläst transfob!

    Å Katsi du e life goals ! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, du är life goals bby!

      Radera