torsdag 8 december 2016

10 enkla sätt att återställa ditt sinne, din kropp och din själ

Vi har alla varit fast i gamla spår. Oavsett om det är för att vi saknar motivation, är stressad och trött, eller uttråkad av samma gamla rutin dag ut och dag in, fastnar i en oundviklig del av livet. Ibland bara faller vi av och börjar känna lite missnöje, ledsamhet och rädsla med hur det går.

Kanske har du gått i väggen när det gäller ett projekt, kanske du inte har ätit bra och nu känner dig trög hela tiden. Eller kanske du har fallit i jämförelse fällan, och du undrar varför ditt liv är inte lika intressant som någon annans.

Det är okej att känna missnöje. det är det verkligen. Ingen människa kommer att känna sig nöjd med livet 100% av tiden.

Vad som är viktigt är att du har de verktyg du behöver för att få dig  upp igen när du behöver.

Jag tror starkt på att man ska ta hand om sitt sinne, kropp och själ varje dag, och vad jag gör för att gå ur en svacka är att fokusera på att göra saker som kommer att förbättra de områden i mitt liv. När du ger ditt sinne, kropp och själ den uppmärksamhet de förtjänar, kommer du att känna utvilad, föryngrad och mer nöjd med ditt liv.

Hur gör man det? Tja, om du är i gamla spår och känner att du behöver bara trycka på återställningsknappen, så kan du exempelvis göra detta för att få din hjärna, kropp och själ tillbaka på rätt spår
1. Drick ett glas vatten det första du gör då du vaknar upp

Börja dagen med att dricka ett glas vatten för att väcka dig och din kropp, vatten har dessutom många fördelar som ni kanske vet men inte tänker på särskilt ofta. 

Om du vill pimpa ditt vatten kan du lägga i bär, citron eller gurka som exempel.

2. Ät ett bra morgonmål

Morgonmål eller frukosten är din start på dagen, genom att äta ett bra morgonmål hålls du mätt och nöjd tills lunchen. Lägg till en frukt eller  grönsak till exempel, eat yo veggies! 

3.Få lite frisk luft

Gå ut på din lunchrast eller när du har 10 minuter till över (* host * gör tid) utan telefonen och ta lite tid att lägga märke till din omgivning, känn luften på din hud, och ta in några långa, djupa, och reflekterande andetag. Andas.

4.Minimera det digitala i din vardag

Ge dig själv färre alternativ för distraktion genom att ta bort appar som du inte använder, e-post som du inte behöver, och bokmärken du inte kommer att läsa.
5. Uppgradera ditt frukt och grönsaksintag

Kanske du har känslan av att ha varit lite slö i ditt val av mat på sistone. Om så är fallet, prova att lägga i mer av det goda - t.ex frukt smoothies med spenat (behöver inte vara spenat, improvisera!) , en rejäl sallad till lunch, och en stor hög av grönsaker som en sida för middagen. Ibland omedelbart försöker vi att skära ut saker när vi försöker bli friskare, men att lägga till saker är en mycket bra metod i min mening.

6. Fräscha upp ditt skrivbordsutrymme 

Det är helt otroligt hur en liten förändring i ditt vardagliga utrymme kan utöka ditt arbete. Flytta runt dina saker, gör dig av med något du inte behöver eller använder, lägg till ljus vad du än kan komma att tänka på.

7. Gå någonstans, till ett nytt ställe

Även om du inte slipper mycket långt som att utforska en stad eller ett område nära dig du aldrig har varit på. Kanske du hittar ett nytt vandringsspår att gå på, besök ett annat kafé, eller bara ta en annan väg för att arbeta och slå upp saker. När du ändrar din rutin lite, kommer du ur din svacka på nolltid.

8. Drick lite te, eller mycket te, te är bra för dig

Ta en kopp te, låt den lugna dig eller "återuppliva" dig. Låt det värma dig och inspirera dig, ta dig tillbaka till centrum och höj dina vibbar. Använd en kopp te i slutet av dagen för att lugna ner dig. Vi fungerar bättre när vi centrerade, närvarande, öppna, och i vårt eget ljus .
9. Tvätta bort det som tär på dig

Du kan varva ner och rensa din fysiska kropp, blunda medans du tvättar dig och tänk att vattnet rinner ner med din hudrengöring och dina känslor. Se vattnet rensa ut några mörka eller negativ energier. Inte bara kommer du att känna fysiskt ren efteråt, du kommer att känna dig mentalt och känslomässigt stark och energisk. 

10. Yoga

Yoga är inte bara om att träna, det handlar om så mycket mer som jag kan ta upp en annan gång. Utövandet av yoga tillåter eleverna att hitta stillhet i en värld konsumerat med kaos. 

Yoga kan ändra din fysiska och mentala kapacitet snabbt, medan du förbereder kropp och själ för långsiktig hälsa. Yoga välkomnar dig med öppna armar, alla kan utöva yoga. Oavsett om du gillar att säga "Om" eller så kan du inte säga ordet "yogi" oavsett om du är 94, 63 eller till och med 9, kan yoga hjälpa dig.

Yoga kan hjälpa så mycket, det har hjälpt mig med min ätstörning, depression och ångest. Jag är mer självsäker i mig och min kropp, jag är flexibel och stark. 

Jag har utövat yoga i ett år och jag mår bättre än vad jag har gjort i hela mitt liv. 

Bilderna kommer ifrån min tumblr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar