måndag 30 januari 2017

Lite kort om min första installationskurs

För några veckor sedan hade jag en kurs angående installationskonst, en kurs jag längtat väldigt länge på att ha! Vill jobba mer angående installation och performance så det var jättekul att äntligen få ha den kursen nu.

Installation (alternativt: installering) är ett konstverk som förhåller sig till rummet och som inte går att definiera som måleri eller någon annan av de klassiska konstgrenarna. Installationer utgörs oftast av flera tekniker i förhållande till det rum/den plats där det visas. Installationer skapas inte enbart för etablerade konstutrymmen utan skapas även exempelvis för det offentliga. Det kan till exempel bestå av en mängd olika medier såsom skulptur, video och ljud.



"Som en lotusblomma har vi också förmågan att stiga upp från leran, blomma ut ur mörkret, och stråla ut i världen."

Jag valde då att göra en någorlunda skulptur av en lotusblomma, lotusen symbolisera väldigt mycket såsom renhet, andlig utveckling, återfödelse, perfektion, men den är så mycket mer än det. Dens betydelse är djupt rotad i sinnet och hjärtat inom oss.

Lotusen är en vattenlevande växt, med rötterna i dyn och kronbladen som sträcker sig ut mot skyn. Den växer i grumligt vatten, och det är denna miljö som ger ut blommans första och mest bokstavliga betydlese: stigande och blommande för att uppnå upplysning. 
Kronbladens öppnande symboliserar själens utveckling. Lotusblommans förmåga att slå rot även i de mest gyttjiga områden symboliserar inom hinduismen möjligheterna till en positiv spirituell utveckling. En del hävdar att det är just på grund av att Lotusblomman växer i dyn och växer igenom grumligt vatten för att slå ut ovanför vattenytan är anledningen till att valts till symbol för renhet och befrielse.

 Leran är en betydelse innebörden av lotusblomman i buddhismen. Alla människor är födda i en värld där de lider. Detta lidande är en viktig del av den mänskliga erfarenheten, det gör oss starkare och lär oss att motstå frestelsen av ondska. När vi förvisa onda tankar från vårt sinne kan vi bryta oss loss från det leriga vattnet och bli ett med Buddha. Leran visar oss vilka vi är och lär oss att välja rätt väg över lätt.
Hela meningen med detta verk var angående min psykiska ohälsa som jag sakta men säkert håller på att tillfriskna ifrån, som en lotusblomma har jag rest ur leran och blivit självsäker och stark, eller? 

Det sitter ännu kvar märkte jag, när jag gjorde om och om igen samma sak för att få den perfekt. Allt jag skapar ska vara perfekt, rakt och utstrålande för om det inte är perfekt är jag inte nöjd. Jag är självkritisk. Jag kritiserar mig själv för hårt, mina egenskaper, tankar och handlingar. 

Detta verk är jag, hur hårt och mycket jag försöker för att bli omtyckt av alla, på utsidan ser nästan allt perfekt ut, för perfekt, men när man plockar blad för blad så är det till sist bara en liten knopp med självkritik. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar