måndag 20 februari 2017

Jag blommar ifrån såret där jag en gång blödde (lite kort om mina erfarenheter med ångest och tips)

OBS! Jag är ingen läkare och jag försöker inte på något sätt tala om för någon att sluta ta sin medicin, om du behöver det. Vi är alla olika, och vi alla hanterar våra psykiska sjukdomar på olika sätt. Det tar en stark person att slåss psykiska sjukdomar med eller utan medicinering. Detta inlägg är helt enkelt tänkt att hjälpa dig att hantera den dagliga kampen som kommer tillsammans med ångest. 

Om du kämpar med ångest som jag, så vill jag bara säga: Jag ser dig, jag förstår vad du går igenom, och du är en stark och vacker person. Håll på med vad du gör eftersom du bär en vikt på dina axlar många människor inte förstår. Det gäller även för personer med depression, borderline personlighetsstörning, bipolär sjukdom, tvångssyndrom, och allt däremellan.

Ett av mina mål och nyårslöfte detta år är att bli mer personlig i min blogg och skriva mer om mående, hälsa och erfarenheter av olika saker såsom psykisk ohälsa. 
Jag har haft ångest i alla dess former ända sedan jag var 10 år och det blev värre vid 13 årsåldern då jag utvecklade en ätstörning och med det kom självskada, självmordsförsök och pillermissbruk. 

Redan vid tidig ålder fick jag utskrivet antidepressiva, sömnhjälpmedel och en medicin som jag verkligen blev sjukare av och som var en schizofrenimedicin, och jag har inte schizofreni. Det förklarar till en viss del alla biverkningar och symptom som jag fick av den och till slut fick jag sluta med den. 

I sommar ska jag försöka att trappa ner på alla mediciner jag äter eftersom jag verkligen vill sluta med att käka piller osv eftersom jag vet att jag glömmer ta dem, tar flera och kanske kommer missbruka dem igen om jag fortsätter utan att ha någon som ser till att jag tar dem. Jag kan inte trappa ner på dem nu för att jag har skola och sådant som kan ta skada om jag får biverkningar av att trappa ner på dessa mediciner osv. Så. Nu till det jag ville skriva om. 
  • Tänd ett ljus med lavendeldoft, eller spraya lavendelolja runt i ditt hus. Lavendel lugnar ner ditt sinne och kan hjälpa att få din ångest under kontroll.
  • Få tillräckligt med sömn eller ta en powernap när du behöver. Ibland är sömn allt du behöver för att få ditt mående på plats igen.
  • Träna eller gå på promenad, vi alla vet väl att om man rör på sig så mår man bättre, ibland är det svårt när man är riktigt nere eller har jättemycket ångest, men det är värt det, jag lovar.
  • Meditera, behöver jag säga mera?
  • Ät mera frukt och grönt. 
  • Tona ner på alkoholkonsmuntion, vissa substanser förvärrar ångest.
  • Andas. In genom näsan, lugnt, och ut genom munnen, lungt.
  • Läs mera böcker. Läsning lugnar ner ens sinne och dessutom om du tycker om att gå in i en "annan värld eller tänka på annat" så passar läsning jättebra emot ångest. 
  • Säg till dig själv att du är okej. Om du har en panikattack (eller något annat symptom på ångest) påminn dig om att detta har hänt förut, det kommer att passera, och du kommer att vara okej. Ibland är allt som behövs att lugna ner dig själv.
  • Gör en anti-ångest låda. Jag har en liten necessär med saker osv som dämpar min ångest, hjälper mig under panikångestattacker osv. Vissa människor tycker att det är barnsligt , men jag tror det är faktiskt ganska smart. Du samlar i stort sett upp allt som tröstar dig när du har en släng av ångest så att du har det när du behöver de. T.ex jag har en muminfigur, ingefära, pastiller, gummiband och ska införskaffa mig ett mana halsband inom snar framtid!
  • Ta en paus. Låt dig  vara ensam och gå undan då och då. Under dina dåliga dagar, ge dig själv tillåtelse att sitta i din pyjamas och koppla av om du behöver.
  • Många människor kämpar med ångest och du är bara människa. Vissa dagar är värre än andra och det är okej. Ingen är perfekt, men allt kommer att bli okej tillsist. <3

3 kommentarer:

  1. jag är så stolt över dej <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är stolt över dig med Dani. <3

      Radera
  2. Var har den här bloggen varit hela mitt liv? Den innehåller allt jag gillar, tänker på och liksom... är? Jag vet inte. Det är så kaosigt i mitt huvud och jag känner mig så ensam i det. Det liksom bara exploderar saker ur mig hela tiden (texter, serier, målningar, filmer) och jag vet inte om jag gillar det eller om det förstör mig, och jag skäms lite för det på något sätt. Har med haft ångest väldigt länge (7-årsåldern?) och har de senaste åren fått hjälp i form av tabletter (antidepp, stämningstabiliserande, lugnande, sömnpiller. lol är ett vandrande apotek.) och nu äntligen lite terapi. Det du skriver om det fick mig att tänka mycket. Förlåt att jag blir så personlig och oammanhängande men detta är liksom. Jag vet inte ens. Jag känner inte dig, men känner igen mig så mycket. Lol känner mig så himla creepy nu haha. Ska bli fint att följa dig i alla fall! Kram

    SvaraRadera